“De Alliantie vindt het belangrijk dat haar huurders zich gehoord en geholpen voelen. We hebben daarbij de ambitie om onze huurders in de toekomst meer keuzevrijheid te geven. Binnen vooraf gestelde kaders willen wij onze huurders meer regie geven. Denk dan bijvoorbeeld aan huurders die zelf een moment kunnen kiezen waarop onze partners langskomen voor werkzaamheden of aanvullende diensten. De individuele wens van de huurders is altijd het vertrekpunt", aldus Marije Spiering, communicatieadviseur de Alliantie.
Logchies is een van de 12 partners in de horizontale samenwerking Sequent NXT. Samen met de Alliantie werken zij in verschillende teams aan diverse thema’s, waaronder: nieuwe klantbenadering, data, innovatie en samen programmeren. Het thema nieuwe klantbenadering is een belangrijke pijler. Een afvaardiging vanuit alle partners hebben samen de visie en ambitie met betrekking tot bewonerscommunicatie en participatie ontwikkeld.
Het uitgangspunt bij nieuwe klantbenadering is denken vanuit de klant op basis van vraagsturing, klantbeleving en ambitie. Klantinzicht, activatie en bewoner in regie staan centraal bij de planontwikkeling voor een complex. De best passende vorm en inhoud van de communicatieboodschap aan huurders wordt mede bepaald door klantdata en gebiedskennis. De door de Alliantie ontwikkelde huurdersatlas is daarbij een belangrijke bron van informatie.
Marije Spiering: “De Alliantie kijkt met name naar de behoefte van de huurders. Onze kennis en informatie verzamelen we vanuit huurdersonderzoeken, het benaderen van ons huurderspanel en het meenemen van ervaringen in de wijken waar we actief zijn. Daarnaast hebben we een huurdersatlas. Dit instrument laat zien wat voor soort huurders er wonen. Hoe duurzaam onze huurders zijn, hoe de CO2-uitstoot is en wat verder belangrijk is om te weten van die wijk over bijvoorbeeld sfeer of betrokkenheid van bewoners. Deze informatie helpt ons en onze partners weer als we aan de slag gaan met verduurzaming."
De visie op nieuwe klantbenadering bestaat o.a. uit de onderstaande pijlers:
Op dit moment is de samenwerking binnen Sequent NXT driekwart jaar onderweg. Deze komende tijd zal de samenwerkingsstap zich verder bewijzen in de praktijk. De ultieme droom binnen Sequent NXT is: Een huurder die blij is met de woning, aangeeft dat hij of zij zich gehoord en geholpen voelt en de dienstverlening van de Alliantie en haar partners met een 8 of hoger waardeert.
Meer over Sequent NXT: De Alliantie maakt haar woningvoorraad bij voorkeur CO2-neutraal met een modulaire aanpak (stap voor stap) en gaat daarbij uit van het natuurlijke/logische onderhoudsmoment. De partners schrijven gezamenlijk de best passende (modulaire) programma’s om de doelstellingen van de Alliantie te behalen. Dat zijn:
Meer informatie in een eerder artikel over Sequent NXT: Klaar voor de goede start
Bekijk hier de volledige nieuwsbrief van november 2020