Het onderhoudsproject voor het stationsgebouw in Hoofddorp heeft het complex weer in de oude, stijlvolle staat teruggebracht. Werkzaamheden zijn onder andere: 100% houtrotherstel en voegwerkherstel, reinigen van de kozijnen en reinigen van de gevel.
Archieffoto van het stationsgebouw rond 1912. De Spoorlijn Hoofddorp – Leiden Heerensingel werd geopend op 3 augustus 1912 en gesloten op 31 december 1935. De spoorlijn was onderdeel van de Haarlemmermeerspoorlijnen.
Archieffoto van het stationsgebouw rond 1912. De Spoorlijn Hoofddorp – Leiden Heerensingel werd geopend op 3 augustus 1912 en gesloten op 31 december 1935. De spoorlijn was onderdeel van de Haarlemmermeerspoorlijnen.

Gevelherstel stationsgebouw Hoofddorp

project
Gevelherstel stationsgebouw Hoofddorp
plaats
Hoofddorp
opdrachtgever
Ymere
grootte
5 appartementen

Hoofddorp had tussen 3 augustus 1912 en 31 december 1935 een station aan de Haarlemmermeerspoorlijnen Aalsmeer – Haarlem en Hoofddorp – Leiden Heerensingel. Het oude stationsgebouw staat er nog, aan de Burgemeester Pabstlaan ter hoogte van de Hoofdvaart. Het  Er zijn nu appartementen in gebouwd. Dit oude stationsgebouw, in bezit van Ymere, is een fraai, opvallend en stijlvol gebouw, maar géén monument. In opdracht van Ymere hebben wij gevelonderhoud uitgevoerd. Onder andere:

  • 100% houtrotherstel (van de geprofileerde goten met klossen en boeidelen, kozijnen, windververen e.d.)
  • Reinigen van de kozijnen
  • Het reinigen van de gevel;
  • 100% voegwerkherstel (het volledig uitslijpen en vervangen van al het voegwerk voor snijvoeg)
  • Het uitvoeren van het schilderwerk van alle houten onderdelen 

Een stukje geschiedenis

In augustus 1912 tufte de eerste trein van Haarlem via Hoofddorp en Aalsmeer naar Leiden. In die tijd waren er in het polderland tientallen fraaie stationsgebouwen verrezen en meer dan zestig spoorhuizen opgetrokken voor baan-, overweg-, sein- en brugwachters. Achttien stoomlocomotieven puften door de polders. Passagiers konden kiezen uit een rit per tweede of derde klas; het was allemaal nogal sober, want een eerste klas kende de Haarlemmermeerspoorlijn niet.

Laatste fluitsignaal

Uiteindelijk heeft de autobus de trein ‘ingehaald’ en werden de stations opgeheven. Na sluiting werd de spoorlijn helemaal opgebroken. Ook alle stations zijn later gesloopt, drie daarvan al in 1938. Het station van Hoofddorp is gebleven. Op oudejaarsavond 1935 trokken Hoofddorpers naar het station om het vertrek van de allerlaatste trein mee te maken. De conducteur had het rustig, want er waren deze avond helemaal geen passagiers. Een laatste fluitsignaal en daarmee was het met de spoorverbinding tussen Haarlem-Hoofddorp-Leiden (Heerensingel) gedaan.

project
Gevelherstel stationsgebouw Hoofddorp
plaats
Hoofddorp
opdrachtgever
Ymere
grootte
5 appartementen